AN ANALYSIS OF GRADE RETENTION AND DROPOUT IN THE HIGH SCHOOLS OF SANTA CATARINA USING ADMINISTRATIVE MICRODATA
DOI:
https://doi.org/10.38116/ppp61art1Keywords:
grade retention, dropout, secondary school, administrative microdataAbstract
Based on an unexplored microdata database of secondary students from the public schools of Santa Catarina, the article analyzes three points that are rarely addressed in the literature of grade retention and dropout in Brazil. The first is that, in administrative data, school dropout is partially observed through of the attrition, and it is discussed how to solve this with a systematic tabulation of information. Second, in the case of Santa Catarina it is possible to observe family income, which does not happen in the School Census, so this research may be the first to model grade retention and school dropout with Brazilian administrative data controlling this covariate. Third, an econometric approach is taken assuming that unobservable factors can affect both retention and dropout. Thus, the effect of the ultimate retention on the probability of dropout is estimated, controlling the characteristics of the student and the school, it would be close to 35 p.p. However, this effect would be closer to 20 p.p. for students who are not in age-grade distortion, and it could reach 45 p.p. for students who was retained at least once.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Planejamento e Políticas Públicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
A PPP não paga royalties de direitos autorais. Os nomes de seus autores são resguardados até a publicação online. Não há proibição na reprodução/cópia dos textos; entretanto, é necessário que seja citada a fonte quando da citação e/ou divulgação total ou parcial das matérias publicadas. Caso não seja cumprida esta orientação, o editor, em nome do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), fará uma advertência por escrito àquele que desrespeitou este regulamento.
Todo o conteúdo publicado pela PPP em Revista está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.