A PROGRAM EVALUATION AND THE DYNAMICS OF ORGANIZATIONAL LEARNING
Keywords:
program evaluation, organizational learningAbstract
The organizational learning has been the focus
of several studies. Similarly, research on the area
of program evaluation has generated ample and
complex literature. However, there has been a lack
of studies that analyze the link between evaluation and learning, specially in the public sector. This study examined aspects of such link, or interaction, focusing on the case of the Programa de Ação Social em Saneamento – prosege (a social sanitation program), from the Secretaria de Polí tica Urbana - sepurb, at the Ministério do Planejamento e Orçamento – mpo (the Brazilian Ministry of Planning and Budgeting). The analysis has used a model founded on the Chris Argyris and Donald Schön’s concepts of single-loop and double-loop (1996). As a first step, the practices of evaluation in the conception, implementation and conclusion phases of the prosege were identified and classified according to the criteria developed by the Evaluation
Research Society Standards Committee (1982). Following that, it was verified the types of organizational learning derived from the utilization
of evaluation. It was found that evaluation was a very important instrument of feedback on the process of organizational learning, i.e., on the way the organization detected and corrected its mistakes and errors. Nevertheless, there was clear evidence that this learning process could have been more effective. The factors which facilitated or inhibited the productive organizational learning during both phases of conception and implementation of prosege were identified and listed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alguns direitos reservados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
A PPP não paga royalties de direitos autorais. Os nomes de seus autores são resguardados até a publicação online. Não há proibição na reprodução/cópia dos textos; entretanto, é necessário que seja citada a fonte quando da citação e/ou divulgação total ou parcial das matérias publicadas. Caso não seja cumprida esta orientação, o editor, em nome do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), fará uma advertência por escrito àquele que desrespeitou este regulamento.
Todo o conteúdo publicado pela PPP em Revista está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.