DIMENSIONS AND QUALITY OF THE TERTIARY EDUCATION IN STEM FIELDS IN BRAZIL BETWEEN 2000 AND 2013

Authors

  • Paulo A. Meyer M. Nascimento Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - Ipea
  • Divonzir Arthur Gusso Instituto de Pesqusia Econômica Aplicada - Ipea

Keywords:

higher education, STEM fields, engineers, Enade

Abstract

This paper analyses the evolution of tertiary education in Brazil from 2000 to 2013 in areas concerning science, technology, engineering and mathematics (STEM) fields. Administrative data are used to draw on the demand for courses, number of places, enrolments and graduates, and field concentration of the system output. Quality matters are also briefly discussed, using as parameters the flows of new graduates from top universities as well as the performance of engineering graduating students on national standardized tests. Indicators are reported for: i) universities x other institutions offering tertiary education, separating each in publicly and privately-administrated; ii) doctoral-granting institutions, as classified by Steiner (2005, 2006). Higher education institutions categorized by Carnoy et al. (2013) as “elite institutions” are also
considered as a separate group when quality issues are debated. Results suggest that the flow of new undergraduate students finishing STEM degrees is expanding year after year in Brazil, but these numbers are still near to the ground in international standards and concentrated on
low-performing higher education institutions.

Author Biographies

Paulo A. Meyer M. Nascimento, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - Ipea

Técnico de Planejamento e Pesquisa do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), é Mestre em Economia da Educação pela Universidade de Londres e possui graduação em Economia (UFBA e Middlesex University) e Direito (UCSal). Tem experiência docente e de planejamento, gestão e avaliação de políticas públicas, tendo exercido cargos no Governo do Estado da Bahia nas áreas de Educação e de Ciência, Tecnologia e Inovação. Atualmente desenvolve, em parceria com outros colegas do Ipea, uma série de estudos sobre mercado de trabalho, estruturas de emprego e educação. Estuda, adicionalmente, a produção científica do Brasil.

Divonzir Arthur Gusso, Instituto de Pesqusia Econômica Aplicada - Ipea

Bacharel em Direito e em Economia (Universidade Federal do Paraná - UFPR); pós-graduação em Desenvolvimento Econômico (Comissão Econômica para a América Latina e o Caribe – CEPAL, Instituto Latino-americano e do Caribe de Planejamento Econômico e Social – ILPES). Pesquisador do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), ex-diretor de avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior do Ministério da Educação (CAPES/MEC) e ex-presidente do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Anísio Teixeira (INEP/MEC). Atualmente desenvolve, em parceria com outros colegas do Ipea, uma série de estudos sobre mercado de trabalho, estruturas de emprego e educação.

Published

2022-01-10

How to Cite

Nascimento, P. A. M. M., & Gusso, D. A. (2022). DIMENSIONS AND QUALITY OF THE TERTIARY EDUCATION IN STEM FIELDS IN BRAZIL BETWEEN 2000 AND 2013. Planejamento E Políticas Públicas, (44). Retrieved from //ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/434